
In arta lui Brancusi putem deslusi printr-o analiza in detaliu a conceptului si ideii, dar mai ales prin analiza elementelor care i-au indus o viziune asupra divinitatii si cunoasterii, a stapanalui suprem; principii esoterico-gnostice simbolizate in ideea de templu sustinator al ideii universului in care toate sufletele se unesc in simbolul rugaciunii>>templu, sanctitate,divinitate, spirit, sintetizat intr-un monument omagial funerar...COLOANA FARA SFARSIT.
Reducand la esenta forma operei pornind de la elementele de baza ale geometriei ideii principiului spiritual al operei putem deslusii o simplificare,reducere la minimum care in esenta ei prezinta o forma romboidala. forma romboidala redusa pana la minim reprezinta alaturare a unui element ce se repeta si anume "triunghiul" simbol al perfectiunii, simbol ce vedem k i-a atras atentia asupra simbolismului sau din schitele pentru "piramida fatala". Semnul grafic al monosilabei"ohm"(aum)care in ideologia orientala are semnificatii profunde-in principiu in ideologia hindusa- in vederea meditatiei se calmeaza spiritul prin incurajarea conexiunilor interneuronale datorate emanatiilor energetice al sunetului "om"rostit la inceputul unei rugaciuni, la inceputul conectarii cu universul prin meditatie,care suna ca un gemat prelung(putem interpreta aici si o referire la gemetele din timpul luptelor care se ridica la cer in vederea rugaciunii adresate divinitatii de a scuti durerea sau frica,coloana avand un caracter de omagiere a eroilor, desi simbolistica ei si intepretarea date de Brancusi primei materializari a conceptului de coloana au radacini mult mai profunde). Brancusi a sintetizat intr-un singur element arhitectural parte din ansamblu, ideea de ansamblu arhitectural, reducand de la complex cantitativ la singular cantitativ dar cu o simbolistica complexa.A simplificat conceptul intr-o forma stilizata dar nu abstractizata care contureaza defapt oglindirea materiala a unui concept imaterial.Astfel el a redus ansamblu TEMPLU la un singur element parte a ansamblului si anume COLOANA care reprezinta un centru stabil,fix, aparent sensibil,pueril dar care sustine o idee maiestuasa, la fel de maiestuoasa ca si conceptul de divinitate caruia ii este inchinat acest spatiu sacru. Insa nu putem uita sa mentionam ca in arta traditionala gorjeneasca elementul decorativ romboidal folosit la Coloana era prezent in arhitectura locala, de aici putem conchide ca Brancusi incearca o sintetizare a ideei de divinitate prin prisma unor elemente specifice fiecarei religii in parte.Prin simpla asemanare cu un element arhitectural meshtesugaresc se poate observa ca desi preocupat de ideologia orientala el mediteaza si face analogii si la concepte religioase traditionale. Elementul "om"-semnul grafic se prezinta de 8 ori in dimensiunea coloanei asezate vertical(ascensiunea-zborul>>ce face referire si la "pasarea in zbor"), numarul 8 fiind reprezentarea verticala, rasturnata a semnului grafic al infinitului, motiv pentru care putem judeca ca elementele romboidale ale coloanei sunt reprezentari ale simbolului infinitului din line curba transformata in linii drepte.Elementul infinitului este format din 2 ovoide care se inscriu perfect in cate-un romb, elementul ovoid considerat a fi element primordial al vietii-"oul cosmogoric" al lui Brancusi,care reprezinta cunoasterea dar si primordialitatea, inceputul. Faptul ca Brancusi vrea sa reprezinta ansamblul complex al cosmosului intr-un singur obiect material se poate observa din variantele grupurilor mobile unde "Socrate" reprezentat purtand pe cap "Cupa"(coroana?) care este o figura omniscienta si omniprezenta dupa cum il descrie chiar artistul insusi, este redus la o forma mai simpla de reprezentare, combinand elementul "Socrate" cu "Cupa"intr-o forma mai simpla de coloana, iar prin analogia cu opera"dubla cariatida" care arata interesul sculptorului spre arhitectura, "Socrate" putand fi defapt o cariatida, o coloana iar "Cupa" capitelul, coroana decorativa a stalpului.A dizolvat aceste 3 concepte in acela simplu de coloana. Denumirea primordiala a "Coloanei fara sfarsit", denumire data chiar de autor insusi si anume "Coloana pomenirii fara sfarsit" isi are aici iarasi imbinarea a 2 ideologii religioase si anume: face referire la incantatia "om" dar si la religia natala crestina unde celor trecuti in nefiinta in semn de omagiere si respect le vom rosti numele la infinit. Aceasta idee isi are radacinile in cultul idolatric egiptean unde diparitia numelui unui faraon de pe toate monumentele si din toate marturiile istorice menite a-l aminti intru eternitate, uitarea lui, reprezentau pedeapsa capitala pentru un "Fiu al Soarelui", lucru ce ma face sa afirm inca odata ca Brancusi incearca o sintetizare, o imbinare a ideologiilor tuturor popoarelor. Incercand a expune caracterul esoteric al ideilor care au intrat in ecuatia coloanei voi reaminti simbolul spiralei care inca din vechime este prezent la civilizatiile primitive.Simbolul spiralei este acela al ascensiunii, al infinitului dar privita dintr-un unghi tridimensional putem vedea ca reprezinat forma perfecta a cercului care se repeta in alta forma k o friza,reprezentant evolutia unei forme perfecte spre aceeasi forma perfecta care este la fel k prima forma dar cu alt simbol. Aceeasi spirala privita tridimensional ne duce cu gandul la rerezentarea ADN-ului uman perfect k sistem dar supus evolutiei continue, perfectionarii, desi nu-si schimba forma structural vorbind,incarcatura genetica se schimba prin evolutie acumuland mai multa CUNOASTERE ideea de la care a pornit defapt Brancusi.Legatura dintre "Coloana fara sfarsit" si spirala ADN-ului uman este nu numai de structura care este similara-forma rotunda fiind reprezentata material prin una dreapta ci poate fi si ideea de evolutie umana. Atingand toate aceste elemente si nu numai, elemente ce le putem numi "ingredientele" ideologice ale aluatului coloanei putem subintelege simbolistica complexa a unei reprezentari materiale simple s conceptuluid e divinitate. Desi iubirea este elementul principal de la care a pornit Brancusi, el a adaugat acesteia : cunoasterea, elemente de baza ale conceptului de divinitate, de Rege al Universului dar si caracteristici umane care-l ridica pe acesta in fruntea lantului trofic si deasupra apelativului de animal,desi material, fizic functionam dupa acelasi principiu ca animalele aceste doua elemente ,caracteristici spirituale il ridica pe acesta la un rang superior intre vietatile pamantului.
Nah cam asta ar fi parerea mea despre coloana infinitului a lu Brancusi..dupa ce am citit vreo 30 de pag din cartea profului de Hermeneutica de unde am preluat anumite argumente pe care le-am combinat cu principii proprii preluate din ideologii religioase, matematico-fizico-chimice si istorice. Si pentru ca viata inseamna materie si spirit iar divinitatea este prezenta in ambele elemente tind sa afirm cele mai de sus. :)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu